De belangrijkste soft en hard skills

Een diploma zegt lang niet alles over wat iemand weet en kan. Om het beroep in zorg en welzijn te vinden dat bij jou past, is het ook waardevol om te weten welke skills jij al hebt. We kijken daarbij naar soft skills en hard skills.

Soft skills zijn eigenschappen die te maken hebben met jouw houding en gedrag, zoals creativiteit, aanpassingsvermogen of geduld. Van hard skills weet je vaak zelf goed of je ze wel of niet hebt. Soft skills zijn meestal wat moeilijker zelf in te schatten.

Hard skills noemen we jouw inhoudelijke kennis of vaardigheden. Het zijn de beroepscompetenties die je in de loop van je opleiding of loopbaan hebt geleerd. Je kunt ze aantonen met een certificaat of een test. Voorbeelden zijn: schrijfvaardigheden of bloedafname.

Hieronder vind je de belangrijskte soft- en hard-skills voor zorg en welzijn.
Wil je weten of jij over een skill beschikt? Klik op een skill en doe de test!

Soft-skills

Informatieverwerkend gedrag
Informatieverwerkend gedrag

Informatieverwerkend gedrag gaat over het verzamelen, begrijpen en gebruiken van informatie om beslissingen te maken en taken effectief uit te voeren.

Interactief gedrag
Interactief gedrag

Interactief gedrag draait om de manier van communiceren en samenwerken met anderen om gezamenlijke doelen te bereiken en goede relaties te onderhouden.

Organiserende en leidinggevende competenties
Organiserende en leidinggevende competenties

Organiserende en leidinggevende competenties omvatten het plannen, organiseren en aansturen van werk en mensen om projecten succesvol en efficiënt te laten verlopen.

Persoonsgebonden gedrag
Persoonsgebonden gedrag

Persoonsgebonden gedrag draait om persoonlijke eigenschappen zoals zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en betrouwbaarheid in het werk en bij het nakomen van afspraken.

Probleemoplossend gedrag
Probleemoplossend gedrag

Probleemoplossend gedrag gaat over hoe je met uitdagingen en problemen omgaat. Het betreft het op een effectieve manier herkennen, analyseren en oplossen van problemen.

Hard-skills

Administratieve en organisatorische vaardigheden
Administratieve en organisatorische vaardigheden

Administratieve en organisatorische vaardigheden omvatten het bijhouden van dossiers, plannen van afspraken en organiseren van taken om de dagelijkse werking van een zorginstelling soepel te laten verlopen.

Algemene en technische vaardigheden
Algemene en technische vaardigheden

Algemene en technische vaardigheden zijn gericht op het bedienen van medische apparatuur, het gebruik van computersystemen en het toepassen van basis technische kennis voor het ondersteunen van zorgprocessen.

Communicatie en relationele vaardigheden
Communicatie en relationele vaardigheden

Communicatie en relationele vaardigheden omvatten effectief communiceren met collega's, cliënten, patiënten of hun familieleden, waarbij informatie duidelijk wordt overgebracht en goede relaties worden opgebouwd en onderhouden.

Psychosociale ondersteuning en gedragsvaardigheden
Psychosociale ondersteuning en gedragsvaardigheden

Psychosociale ondersteuning en gedragsvaardigheden richten zich op het herkennen van emotionele behoeften, het bieden van mentale steun en het bevorderen van positief gedrag bij cliënten of patiënten.