Een oriëntatie op de mogelijkheden in zorg en welzijn

Als je je afvraagt: zou werken in de zorg wat voor mij zijn? Waar begin je dan?

Een mooi startpunt is het sturen van een mailtje naar het Contactpunt. En binnen een paar dagen kun je telefonisch al je vragen stellen. Er is een grote kans dat je dan Anneke Maatman aan de lijn krijgt. Zij werkt met veel plezier en kennis van zaken bij het Contactpunt en vertelt wat de grote meerwaarde is van dit persoonlijke contact.

Anneke Maatman

Oriëntatiefase: is zorg en welzijn wat voor mij?

Anneke vertelt dat zij vooral veel mensen spreekt die zich afvragen: zou het werken in de zorg iets voor mij zijn? En waar begin ik met oriënteren? Vaak nog hele brede vraagstukken dus en dat is volgens Anneke ook heel logisch. “Als je nog geen ervaring hebt met de zorg is het echt een wereld op zich. Er zit zoveel achter. Begin je zonder verdere informatie met het lezen van vacatures dan vliegen woorden als VIG en ADL handelingen je om de oren. Veel wijzer ben je dan nog niet direct. Dus het is een logische stap om eerst persoonlijk je vragen te stellen en je op die manier te oriënteren op wat er allemaal mogelijk is.

Over en weer vragen stellen

Anneke vind het een hele mooie taak om mensen in hun eerste oriëntatie op weg te helpen. “Ik ga dan echt het gesprek met mensen aan en neem de tijd om via vragen meer over hen te weten te komen. Dat is het fijnste van persoonlijk contact: het over en weer direct al je vragen kunnen stellen."

Vaak begint Anneke met het achterhalen of mensen al enig idee hebben van de branche waarin ze willen werken of met welke doelgroep. “Ik vraag of ze al weten of ze energie krijgen van het helpen van ouderen? Worden ze blij van kinderen? En soms weten mensen het ook al: ik wil graag in de gehandicaptenzorg werken! Dan kan ik hen meteen een overzicht van gehandicaptenorganisaties in de regio toesturen.”

Een realistisch beeld geven

Ook vraagt Anneke naar de gezinssituatie van mensen, want: “wanneer je drie kleine kinderen thuis hebt is het draaien van nachtdiensten wellicht niet ideaal. Dan is het goed dat je je meteen realiseert dat in sommige beroepen die nachtdiensten er echt bij horen. Als je verpleegkundige wilt worden bijvoorbeeld." Het contactpunt is er dus voor het geven van informatie én een realistisch beeld van wat werken in verschillende banen in de zorg betekent. “We zoeken samen uit wat bij je past en ik kan uitleg geven bij de verschillende werkvelden." Als je goed geinformeerd bent geeft dat veel meer richting aan en wens om in de zorg te werken. Zo kan Anneke je ook vertellen dat ‘handen aan het bed’ nog zoveel meer is dan alleen maar 'billen wassen'. En dat werken in welzijn misschien beter bij je past als je liever als begeleider aan de slag wilt.

Op maat informatie

Na een kennismakingsgesprek heeft Anneke vaak een goed beeld van de informatie waarmee ze mensen verder kan helpen. “ik stuur dan een op-maat mailtje met bijvoorbeeld websites waar je op kunt kijken of een overzicht van zorg- en welzijnsorganisaties die interresant zijn in de regio waar iemand woont. Of ik tip iemand meteen over een open dag of Meet & Greet die een organisatie organiseert. Het is dan heel handig dat ik goed op de hoogte ben van wat er in zorg en welzijn in de regio speelt. Dan kan ik mensen daar meteen op wijzen.

Ook verwijs ik mensen vaak door naar de Ik Zorg Shop waar ze met verschillende recruiters van zorgorganisaties in gesprek kunnen gaan. En dat is volgens Anneke het fijne als je wat meer achtergrond informatie over een persoon hebt :"je kunt mensen gericht op actuele events of bijvoorbeeld een BBL traject of zij-instroom vacature wijzen. En met deze op maat informatie ben je klaar om een volgende stap gaan zetten.”

Gaan doen!

Na het eerste oriënteren en informatie verzamelen is het volgens Anneke toch ook vooral een kwestie van ‘gaan doen!’ “Het bellen met het contactpunt is een hele mooie eerste stap. Een nog mooiere vervolgstap is om zelf te gaan ervaren wat het bijvoorbeeld betekent om in de gehandicaptenzorg te werken. En natuurlijk moet je dan eerst een drempel over onderkent Anneke. “je wilt misschien liever eerst een mailtje sturen, toch loont het vaak om dat veel meer persoonlijke telefoontje te plegen."

“Uit de verhalen die ik hoor weet ik inmiddels dat wanneer je die drempel eenmaal over bent er een grote kans is dat je een leuke recruiter bij een organisatie treft. Die je met alle liefde meer wil vertellen over een organisatie. En misschien kun je dan een keertje komen kijken of meelopen? Op die manier weet je het beste of zorg en welzijn echt bij je past en doe je meteen contacten op die je kunnen helpen bij het vinden van die baan die je voor ogen had."

Neem contact op

Wil je meer weten over werken in zorg en welzijn: zet een mooie eerste stap en neem contact op met het contactpunt via: Contactpunt@utrechtzorg.net.